Badanie grubości lakieru: Jak wykonać pomiary i interpretować wyniki.

Badanie grubości lakieru: Jak wykonać pomiary i interpretować wyniki.

3 maja, 2023
0 Komentarze

Grubość powłoki lakieru na samochodzie jest ważnym wskaźnikiem stanu pojazdu i jakości przeprowadzonych napraw. W artykule omówimy jak prawidłowo wykonać pomiar grubości lakieru za pomocą miernika. Dodatkowo, zaprezentujemy przykładową skalę grubości lakieru stosowaną w różnych samochodach oraz jak interpretować wyniki pomiarów.

Do pomiaru grubości używamy miernika magnetycznego lub miernika elektronicznego. 

Miernik magnetyczny jest prostym i niedrogim narzędziem do pomiaru grubości lakieru. Działa na zasadzie przyciągania magnetycznego do elementów metalicznych. Im trudniej oderwać tester od badanego elementu, tym większa jest szansa na oryginalny lakier. Niestety, mierniki magnetyczne mają ograniczenia, gdyż nie przylegają do niektórych materiałów, takich jak szpachla. Ich cena waha się od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych, a można je nabyć na aukcjach internetowych.
Elektroniczny miernik grubości lakieru to bardziej zaawansowane urządzenie, które oferuje większą dokładność i wygodę w użyciu. Wyposażone są w sondę oraz wyświetlacz, na którym automatycznie pojawia się wynik pomiaru. Ich cena zależy od klasy miernika i waha się od kilkudziesięciu do kilkuset złotych.

Procedura badania (pomiaru)
Badanie (pomiar) miernikiem samochodu najlepiej rozpoczynać od lewego przedniego błotnika i następnie po kolejnych elementach wokół samochodu kończąc na dachu. Na każdym badanym elemencie auta wykonać kilka pomiarów –nie miej niż 5 pomiarów na element (im więcej pomiarów  tym lepszy będzie wynik). Warto również sprawdzić progi, od wewnętrznej strony nadkoli oraz słupki  i wnętrze bagażnika gdzie znajduje się koło zapasowe.

Wyniki pomiarów i skala grubości lakieru
Wynik na mierniku podawany jest w jednostkach  mikronach.
um- mikron
Mikrony są stosowane do opisu bardzo małych długości, jak grubość powłok, średnica włókien czy wymiary komórek i mikroorganizmów. W przypadku pomiaru grubości lakieru samochodowego, mikrony są używane ze względu na niewielkie grubości powłok, które są rzędu kilkudziesięciu do kilkuset mikrometrów.

Grubość lakieru różni się w zależności od producenta samochodu. Przykładowa skala grubości lakieru prezentuje się następująco:

  • Samochody z Azji (np. Honda, Nissan, Hyundai, Toyota): 80um – 120um
  • Samochody europejskie przed 2007r.: 120um – 150um
  • Samochody po 2007r. z lakierami wodnymi: 80um – 130um
  • Samochody z lakierem akrylowym (nie metalik): 70um – 100um

Interpretacja wyników
Wyniki pomiarów można zinterpretować w następujący sposób:

  • 70um-170um: Oryginalny lakier, bez napraw lakierniczych
  • 170um-300um: Druga warstwa lakieru, wskazuje na ponowne malowanie elementu, co może świadczyć o dobrze wykonanej naprawie, np. wymiana uszkodzonego elementu na nowy i polakierowanie
  • 300um i więcej: Szpachla, wskazuje na naprawę blacharsko-lakierniczą, co może świadczyć o źle wykonanej naprawie lub dużych uszkodzeniach elementu, np. uczestnictwo w poważnej kolizji. Zastosowanie dużej ilości szpachli może prowadzić do odpadnięcia i korozji w późniejszym czasie.

    Grubość oryginalnego lakieru (powłoki) na samochodzie nie powinna odchylać się więcej niż 40-50 % na badanych elementach np.: 80um i 130 um jest akceptowane.

Pomiar grubości lakieru samochodu z może dostarczyć wartościowych informacji na temat stanu pojazdu i jakości przeprowadzonych napraw. Warto pamiętać, że wyniki pomiarów mogą różnić się w zależności od producenta samochodu, typu lakieru czy roku produkcji. Porównanie wyników pomiarów z przykładową skalą grubości lakieru może pomóc w ocenie, czy badany element jest oryginalny, był malowany czy posiada naprawy lakiernicze.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze artykuły

O nas

aleauto24.pl
ogłoszenia motoryzacyjne

Internetowa giełda samochodowa. Dodawaj ogłoszenia bez zbędnych reklam. Idealny portal dla salonów samochodowych, komisów oraz osób chcących sprzedać lub kupić samochód.

Internetowa giełda samochodowa. Dodawaj ogłoszenia bez zbędnych reklam. Idealny portal dla salonów samochodowych, komisów oraz osób chcących sprzedać lub kupić samochód.
© 2022 aleauto24.pl | Znaki towarowe i marki są własnością ich odpowiednich właścicieli.