Pomiar Szczelin: Kluczowy Element Kontroli Przed Zakupem Samochodu

Pomiar Szczelin: Kluczowy Element Kontroli Przed Zakupem Samochodu

Pomiar szczelin, choć często niedoceniany, stanowi istotny aspekt przy ocenie stanu samochodu przed jego zakupem. Każdy potencjalny nabywca powinien być świadom tego, że niektóre uszkodzone elementy mogą zostać wymienione na używane w tym samym kolorze co samochód. W efekcie, pomimo że miernik może wskazywać na obecność oryginalnego lakieru, różnice w wielkości szczelin między poszczególnymi fragmentami nadwozia mogą zdradzić historię pojazdu.

Szczegółowy Przykład

Weźmy na przykład sytuację, w której samochód uderzony był w lewy przód, uszkadzając lewy błotnik oraz lewe przednie drzwi kierowcy. Sprzedający może wymienić te elementy na używane, a miernik pokazujący obecność oryginalnego lakieru nie wykaże różnicy. Jednak, pomiar szczelin drzwi przednich – lewych i prawych, oraz błotników, z pewnością ujawni duże różnice w porównaniu tych elementów. Takie obserwacje powinny skłonić do dalszych badań, takich jak sprawdzenie progów pod kątem ewentualnych uszkodzeń.

Procedura

Do pomiaru szczelin najlepsza będzie plastikowa suwmiarka, której koszt wynosi około 10-30zł. Używanie plastikowej suwmiarki jest zalecane, ponieważ metalowe listki do szczelin lub metalowa suwmiarka mogą porysować lakier samochodu podczas badania. Ponadto, sprzedający może nie zgodzić się na pomiar metalową suwmiarką, natomiast plastikowa suwmiarka nie powoduje żadnych szkód.

Pomiar przeprowadza się w najcieńszym i najszerszym miejscu badanego elementu karoserii. Wynik pomiaru odczytujemy w milimetrach, na przykład 2,3mm – 3,5mm. Następnie porównujemy wyniki pomiarów różnych szczelin względem siebie, na przykład szczeliny maski z prawym błotnikiem i szczeliny maski z lewym błotnikiem.

Tolerancja i Interpretacja Wyników

Tolerancję różnicy między szczelinami nie da się jednoznacznie określić, ponieważ zależy od modelu samochodu oraz precyzji, z jaką elementy karoserii zostały dopasowane w fabryce. Można jednak przyjąć, że tolerancja wynosi maksymalnie do 1,0mm. Jeżeli pomiar wykaże różnicę większą niż 1mm, może to świadczyć o tym, że dany element był odkręcany lub wymieniany. W takim przypadku należy dokładniej sprawdzić, czy śruby mocujące ten element nie noszą śladów odkręcania.

Ważne Aspekty

Warto pamiętać, że nowe elementy karoserii mogą być nieco ciemniejsze od reszty. Jest to spowodowane tendencją lakieru do blaknięcia pod wpływem promieni słonecznych. Wizualna analiza koloru karoserii może więc również dostarczyć cennych informacji o historii pojazdu.

Dodatkowo, ważne jest sprawdzenie oznakowania szyb, ponieważ z całą pewnością różnić będą się numer fabryczny i data produkcji. W przypadku stwierdzenia różnic, najlepiej udać się pojazdem do jakiegokolwiek warsztatu wyposażonego w podnośnik. Za wjazd na podnośnik zapłacimy około 40-80zł, a z pomocą fachowca można dokładnie sprawdzić podwozie pojazdu. Jeżeli samochód uczestniczył w poważnym wypadku, ślady takiego zdarzenia będą widoczne.

Podsumowanie

Pomiar szczelin między elementami karoserii jest istotnym elementem kontrolnym przy zakupie samochodu. Ta prosta, ale skuteczna technika może pomóc wykryć ukryte uszkodzenia i zmiany, które mogły zostać dokonane na pojeździe. Pamiętajmy, że plastikowa suwmiarka jest niezbędnym narzędziem do przeprowadzenia takich badań. Warto zainwestować czas i niewielkie środki finansowe w takie badanie, aby uniknąć ewentualnych nieprzyjemności związanych z zakupem samochodu o nieznanej historii.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze artykuły

O nas

aleauto24.pl
ogłoszenia motoryzacyjne

Internetowa giełda samochodowa. Dodawaj ogłoszenia bez zbędnych reklam. Idealny portal dla salonów samochodowych, komisów oraz osób chcących sprzedać lub kupić samochód.

Internetowa giełda samochodowa. Dodawaj ogłoszenia bez zbędnych reklam. Idealny portal dla salonów samochodowych, komisów oraz osób chcących sprzedać lub kupić samochód.
© 2022 aleauto24.pl | Znaki towarowe i marki są własnością ich odpowiednich właścicieli.